Huidscan,
OH YES,
Business scan,
NO W
AY

Iedereen is bereid om een huidscan te laten uitvoeren en zijn auto voor nazicht geregeld binnen te doen. Wanneer sprake is van een business – fundamenteel in de opbouw en vestiging van een gezonde zaak – zijn ondernemers en dus ook salon ondernemers eerder terughoudend.

 Terwijl een grondige analyse met verschillende opvolg momenten, via voorstel behandelingen en productgebruik voor thuis fundamenteel ‘de norm’ zijn.

Ideale intake en opvolging

Om de vooruitgang bij klanten vast te stellen, neem je regelmatig een huidscan. Het vormt de rode draad doorheen de klantengesprekken en biedt een houvast voor de huidspecialiste om problemen op te sporen en op te volgen.

Een business scan doet hetzelfde voor een skin business maar wordt nog te weinig toegepast om een zaak of instituut onder de loep te nemen.

Toch is ze cruciaal voor de ontwikkeling van de onderneming: alles begint bij de
retro-fase: een 0 punt definiëren en deze als benchmark instellen. Vervolgens komt de reality check-fase: benchmark toetsen aan de realiteitsanalyse en actiepunten bepalen. Aansluitend de re-actieve-fase: get things done of uitwerken van de actiepunten.

Net als een huidscan laagdrempelig en evident is voor de consument, zou een business scan op regelmatige basis voor een onderneming ook normaal moeten worden, een logische manier van werken.

rebels in business
Een voorbeeld

De retro-fase:

Een salon ondernemer heeft zich een drietal jaren geleden omgeschoold en is een zaak opstart met als service nagels, wenkbrauwen en wimpers. Door de jaren heen is er een schoonheidsspecialiste freelance bijgekomen en op vraag van de klanten, komt één keer per week een massage therapeute, ook op freelance basis. De eigenaresse schoolt zich ondertussen bij voor gelaatsverzorgingen en voert deze ook uit. Sinds kort werd een make-up merk toegevoegd aan het aanbod.

De reality check-fase (sterktes/zwaktes)

Sterktes

  • Sterke klantenbinding
  • Cross marketing door samenwerking met freelancers
  • Eigenaresse voelt waar haar passie zit
  • Ambitieuze ‘mindset’

Zwaktes

  • Gebrek aan structuur en overzicht
  • Onzeker naar resultaten toe
  • Ambitieuze druk
  • Rode draad is weg
  • Gevoel van ontsporing

De re-actieve-fase
3 werkpunten:

  • Gebrek aan structuur en overzicht

o  Mogelijke actiepunten: producten/diensten onder de loep nemen/ digitalisering van het instituut/timemanagement.

  • Onzekerheid

o  Mogelijke actiepunt: opleidingen selecteren en volgen.

  • Rode draad uitteken

o  Mogelijk actiepunt: conceptbepaling, nieuwe naam zoeken die de lading dekt.

Het protocol in detail

De retro-fase of point zero:

  • Wat was het initiële plan van jouw business en hoe is de huidige situatie
  • Waarom ben je een zaak opgestart?
  • Ben je werknemer, zelfstandige of ondernemer?
  • De reden om voor de skincare branche te kiezen/vak…
  • Wat was/is jouw drijfveer – missie?
  • Welk probleem wil je oplossen?
  • Wat wil je bereiken met je instituut
  • Wat is jouw visie?

Bovenstaande vragen omschrijven het DNA van jouw bedrijf: de benchmark of het 0-punt.

De reality check-fase of analyse

  • Wat wil je veranderen?
  • Wat vind je ok?
  • Wat gaat goed?
  • Wat kan beter?

TIP: Hou een dagboek bij waarin je over de jaren heen de highs & lows van jouw skin business neerschrijft. Door deze te analyseren, ontdek je de do’s/dont’s en opportuniteiten.

De re-actieve–fase of opvolging/traject

  • Geef prioriteiten aan en markeer drie belangrijkste werkpunten waar groei uit voortvloeit op korte termijn (dit jaar), middellange termijn (2-3 jaar) en lange termijn (3+ jaar).
  • Wat kan je zelf aanpakken?
  • Wat is slim om uit handen te geven?
TIP

Waarom willen vrouwelijke ondernemers zelf alle ballen in de lucht houden? Sterk en bewust ondernemen doe je door je te laten omringen door experts. Expertise bundelen verrijkt elke ondernemer. Je gaat sneller vooruit en behoudt een open blik.

Zoals een klant luistert naar de resultaten van een huidscan en bijhorende tips van de skincare expert, geldt deze “
way of working” ook voor de salon ondernemer.

Regelmatig een scan van je onderneming maken, is dus de boodschap. Je krijgt hiervoor houvast/structuur, rust en controle voor in de plaats. 
Daarnaast krijg je een goed gevoel voor/over de toekomst en voorkomt het “freewheeling”. Kortom, het is bewust ondernemen!

Onze rebelse tip: verzilver wat je de afgelopen jaren hebt geïnvesteerd. Werk gericht verder aan die investering, bouw deze sterker uit en pluk er de vruchten van.

error: