Doordacht investeren, hoe doe je dat?

Hoe maak jij jouw keuze in een markt waar er een groot gelijklopende aanbod is?
Én, hoe bepaal jij voor je zaak uit wat je ‘écht’ nodig hebt versus wat je ‘denkt’ nodig te hebben?

De cosmetica markt is booming business

Wereldwijd worden er veel ‘vergelijkbare ’ producten en apparatuur aangeboden. Elke leverancier claimt dat hun product of techniek het beste is wat de markt te bieden heeft, maar is dit ook zo? Om door het bos de bomen te zien, is structuur geven aan alle vergaarde informatie een must. Wanneer je alle informatie van alle gewenste leveranciers over jouw potentiële nieuwe investering gestructureerd naast elkaar ziet staan, is een weloverwogen keuze nabij.

Daarom hebben wij een praktisch overzicht voor je gemaakt wat je  hier kunt downloaden. Het overzicht bevat criteria om je opties uit te dunnen zodat jij op het eind van de oefening weet wat kiezen.

investeren in de skincare branche
Rationeel vs buikgevoel

Heb jij al eens een slechte beslissing genomen voor je instituut? Een productlijn die jouw verwachtingen niet waarmaakt of een apparaat aangeschaft wat na een aantal maanden geen meerwaarde bleek te zijn? Vaak zien we dat belangrijke beslissingen enkel op gevoel genomen worden, wat later voor niet ingecalculeerde problemen zorgt.

Enkele verhelderende vragen:
  • Is het voor de groei van je instituut noodzakelijk om te investeren OF heb je persoonlijk de behoefte aan iets nieuws om je in te verdiepen?
  • Welke behoefte lost de toekomstige investering op?
  • Is de toekomstige investering een aanvulling op je huidige aanbod?
  • Zijn er overlappende diensten/producten in je instituut?
  • Kan je door deze investering een nieuwe klantendoelgroep aanspreken?
  • Heb je al klanten voor deze dienst/producten?
  • Past de investering in je concept?
  • Zou je zelf geld uitgeven aan deze dienst/product?
  • Ben jij klaar om deze investering te doen?


Wanneer je antwoorden hebt op deze vragen, kan je starten aan het investeringsplan . 
Het investeringsplan geeft de kosten versus de opbrengsten weer van de mogelijke investering, of met andere woorden, het onthult het potentieel. Bij de aankoop van een nieuw apparaat of keuze van een nieuwe productlijn, spreken we vaak over een vier-cijferige investering.

  • Heb je dit geld onmiddellijk ter beschikking of hoe ga je aan het te investeren bedrag  komen?
  • Wat is je plan van aanpak (strategie) om deze investering binnen een aanvaardbare termijn terug te verdienen? 

Een slimme en krachtige strategie 
Verwerk je strategie in een overzichtelijke (Excel) sheet met concrete berekeningen die je gemakkelijk kan aanvullen en raadplegen. Een doordachte prijsstrategie  zorgt ervoor dat, naast een winstmarge, AL je kosten gedekt zijn waarbij er rekening werd gehouden met het aantal medewerkers, het aantal werkdagen, …

Een goed prijsbeleid doet de groei en winstgevendheid van jouw salon sterk verbeteren.
Een marketingstrategie met bijhorend communicatieplan geeft duiding wie je doelgroep (buyer persona) is, hoe je deze kunt bereiken (customer journey) en welke kanalen je het best inzet.

Externe partner skincare branche

Wil jij je vragen of ideeën aftoetsen?

Rebels in business is een vat aan skincare & business expertise waardoor wij het ideale klankbord zijn om jouw vragen te beantwoorden, jou in de mogelijkheid stellen om je ideeën te pitchen en je strategisch business advies geven.

Een samenwerking gebeurt aan de hand van een deep dive dag waarin we samen aan jouw skin business werken. We (her)bekijken de kern van jouw zaak, hakken belangrijke knopen door, we zetten zaken op orde, integreren praktische tools, enz,… . Wij analyseren wat jij en je business nodig hebben en reiken op maat advies, oplossingen en handvaten aan. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, accepteert u ons gebruik van cookies.